Jaarverslag 2009 van de Internationale Lawn Tennis Club van Nederland

Leden

Het verloop van het ledenbestand (per ultimo van het jaar) luidt als volgt:

2005    2006    2007    2008    2009

Ere leden                                                            8             9           9            9           9

Buitengewone leden van Verdienste                                                                    1

Leden van Verdienste                                     11        12        12        11            11

Gewone leden                                                   97        98        100      101      101

Honorary International Members                169      173      159      153       156

In 2009 vonden wederom een aantal mutaties in het ledenbestand plaats.

Rolf Thung nam na meer dan 30 jaar zijn bijdrage aan de IC geleverd te hebben, afscheid van zijn bestuursfunctie en werd als eerste IC-lid ooit benoemd tot Buitengewoon lid van Verdienste.

Tijdens 2009 konden wij één nieuw lid binnen de IC verwelkomen: Elise Tamaela werd tot gewoon lid benoemd.

Tot honorary international member werden benoemd de heren S.Yoshii en T.Chomabayashi van de IC van Japan en de heer M.Leclercq van de Franse IC.

De samenstelling van het Bestuur in 2009 zag er als volgt uit:

– M. Koevermans                                                                              – voorzitter

– J. Wijnhoud                                                                                     – vice-voorzitter

– Drs. H. Adama van Scheltema                                                       – secretaris

– W.A.C. Fok                                                                                    -penningmeester

– Mw. N. Blom                                                                                 – webmaster

– Mw. K. van Essen-Moos                                                                – lid

– Mw. M. Pakker                                                                               – lid

– Drs. L.H. Sanders                                                                           – lid

– M. Schapers(vooruitlopend op ALV-besluit)                                 – lid

In 2008 werd door het Bestuur 8 maal vergaderd

Aktiviteiten en Wedstrijden

Voor een compleet overzicht van alle aktiviteiten en wedstrijden, volgt hier een verslag in chronologische volgorde:

• Algemene Leden Vergadering

Voorafgegaan door tennissen in het Frans Otten Stadion te Amsterdam, vond op 7 februari in datzelfde complex de jaarlijkse ALV plaats.

Tijdens de vergadering- die door 2 ereleden, 3 leden van verdienste en 21 gewone leden werd bijgewoond- werd Nora Blom,met als specifiek aandachtsgebied de IC-website,  tot lid van het Bestuur benoemd.

Wegens zijn jarenlange verdienste voor de IC als bestuurslid werd aan Rolf Thung de Dutch IC Cup uitgereikt; tevens werd hij benoemd tot Buitengewoon lid van Verdienste.

• IC Nederland – IC België

Bij Dekker Warmond vond op 27 & 28 maart de gecombineerde 2-jaarlijkse tennis- en golfmatch tegen de Belgische IC plaats.

Vrijdags namen wij via het goede golfen van Piet Veentjer en Peter Scholtz al een comfortabele 1-0 voorsprong.

De volgende dag wisten de onzen – Nora Blom,Rolf Thung,Hans Adama van Scheltema,Fried Schmitz,Rob Kuijpers,Evert Schneider,Wouter Fok,Just Barth en gastspeler Rob van Min – dit via sterk indoor-tennis uit te bouwen naar een riante 8-3 overwinning.

Tijdens het afsluitend buffet kwam aldus de fel begeerde Jacques Peten-schaal weer in ons bezit en werd de jarige Charles Schmidt met een kadootje verrast.

• Tom Okker Tentoonstelling

Tijdens een zonovergoten 30e april – later overschaduwd door het drama in Apeldoorn – werd in het kader van het 110 jarig bestaan van Oranje TC een prachtige, door Theo en Lucie Bollerman georganiseerde , “Okker en zijn tijd”-tentoonstelling georganiseerd.

Foto’s,film,kleding,rackets,schilderijen gaven een fraai overzicht van de geweldige tenniscarrière van Tom.

De tentoonstelling werd geopend middels speeches van Theo Bollerman,Henny Koemans(voorzitter van OTC),Coen Dekker en Huub van Boeckel veelal doorspekt met humoristische anekdotes over Tom.

In aanwezigheid van veel OTC-leden, een aantal IC-(st)ers en vertegenwoordigers van de pers, sprak Tom een geestig dankwoord voor de waardering die hem middels deze fraaie tentoonstelling ten beurt viel.

• UK Golf

Dankzij zijn goede contacten met de Britse IC, ontving Louk Sanders de uitnodiging om met andere IC-(st)ers en partners deel te nemen aan de jaarlijkse golfdag van de IC of Great Britain op 6 mei.

Uiteindelijk gingen Louk en Pauline Sanders en Anja en Piet Hein Ybema naar de prachtige golfbaan op Moor Park bij Watford.

Er werd gespeeld met prima golfweer: zonnig en winderig; daarnaast werd de inwendige mens ook uitstekend verzorgd.

Tijdens de prijsuitreiking hadden de gastvrije Britten ook nog een “guest price” in petto, die door Piet Hein in ontvangst genomen mocht worden.

• IC Council Meeting

Ook dit jaar was Joost Wijnhoud onze vertegenwoordiger tijdens de IC Council Meeting, die op 30 juni plaatsvond.

Tijdens de meeting werd bekend gemaakt dat er een 6-tal nieuwe IC’s waren geformeerd, namelijk in Singapore,Finland,Roemenië,China,Bermuda en Chili.

Met deze nieuwe IC’s erbij, komt de IC dan op 41 clubs!

Ook werd aangekondigd, dat er een nieuwe IC-brochure in de maak is die meer bekendheid wereldwijd aan de IC-beweging moet geven en tevens kan dienen om sponsors aan te trekken.

• Francis Wallis Cup

De jaarlijkse match om de Francis Wallis Cup vond in het weekend van 19/20 september plaats op de banen van Victoria in Rotterdam

Begunstigd door het prachtige weer speelden wij – Nora Blom,Mark Koevermans,Hans Adama van Scheltema,Fried Schmitz,Michiel Schapers,Martin Koek en gastspelers Frank Janssen,Frank Lapré en Mike Oosterveer– ons naar een afgetekende 11-2 overwinning en wonnen daarmee de Cup voor het 3e achtereenvolgende jaar.

Zaterdagavond was er een gezellig diner in de tuin van restaurant De Kip en zondagmiddag gingen een aantal voetballiefhebbers van beide teams op uitnodiging van Mark Koevermans “genieten” van de 1-3 nederlaag die Feijenoord in de Kuip tegen PSV leed.

• Voetbalwedstrijd HVV-IC

Door een aantal last minute afzeggingen stonden op 30 september slechts 4 IC-ers – Johan Vekemans,Huub van Boeckel,Mark Koevermans en Hans Adama van Scheltema – in het veld voor de wedstrijd om de Hans van de Weg-schaal.

Onder het toeziend oog van onze supporters Theo en Lucie Bollerman en Fried Schmitz ontspon zich een zeer sportieve, gelijkopgaande en goede wedstrijd.

In de 2e helft kwam de IC,spelend in een officieel Feijenoord-tenue, via gastspeler Marco Marzolla op een 1-0 voorsprong.

Slechts heel kort konden wij van deze stand genieten en tot overmaat van ramp wist HVV vlak voor tijd zelfs de winnende treffer te scoren!

Wel moet het uw reporter van het hart, dat het hem opviel dat HVV met steeds jongere

veteranen aantrad.

• Columbus Trophy

Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de Japanse IC, werd door hen de Columbus Trophy georganiseerd in Tokio van 30 september tot 6 oktober.

Naast onze IC hadden nog 8 andere landen de verre reis gemaakt, terwijl de Japanse IC met 2 teams deelnam.

Ons team bestond in de 65+ categorie uit Jaap Arends,Just Barth en Evert Schneider.

De 55+ categorie werd gevormd door de gastspelers Jan Sie en de Japanner Toshio Chomabayashi.

De eerste wedstrijd tegen Canada werd met 4-2 door ons team gewonnen; in de kwartfinale was het sterke Franse team een maatje(1-5;winst van Jan Sie)) te groot.

Wegens het slechte weer kon vervolgens niet meer verder gespeeld worden in het troosttoernooi.

Vermeldenswaard is dat de wedstrijden bezocht werden door een heuse Japanse prinses en dat tijdens het officiële diner Evert een speech in het Japans-ja u leest dit goed- hield!!!

• Golfdag

Voor de 27e keer verzamelden zich op 9 oktober een 35-tal IC-(st)ers en partners voor de IC Golfdag op de ‘Eindhovensche’.

De IC Golf Cup werd door Tine Zwaan in de wacht gesleept;de 2e plaats was voor Stephen Noteboom.

In categorie 2  ging de Betty Stöve Trophy naar Rolf Thung, met Piet Veentjer als goede 2e.

De prijs voor de best spelende partner kwam in handen van Lucie Bollerman.

De longest drive bij de dames werd geslagen door Marcella Mesker en bij de heren door Wouter Fok.

Tenslotte kon de prijs voor de neary door Mark Koevermans aan Piet Hein Ybema worden uitgereikt.

• Sponsordag

Een 28-tal sponsors en gasten en 10 IC-(st)ers traden aan voor de sponsordag in Warmond op 22 november.

Er werd begonnen met 3 intensieve clinics gegeven door Carin Bakkum, Tjerk Bogtstra en Martin Bohm(-Mesker) waarin alle slagen de revue passeerden.

Daarna het traditionele dubbelen volgens het onvolprezen toss-systeem.

Tijdens de afsluitende borrel kon bij de heren de 1e prijs door Louk Sanders aan Aad Velenturf en Peter Termeulen(beide gast van Dekker Sport) worden uitgereikt.

De prijzen bij de dames gingen naar Elles de Jong(Dekker Sport) en Jolanda Broekhof(gast van Dekker Sport).

Een speciale attentie werd door Louk uitgereikt aan Hans Adama van Scheltema wegens het behalen van de wereldtitel bij de veteranen in Perth, Australië.

• Gecombineerde IC Academie en Clubdag

Bij Dekker Warmond werden als experiment op 28 november zowel de Academie als de Clubdag georganiseerd.

Het ochtendprogramma van de Academie was alleen bestemd voor de 9 jeugdige Nederlandse toptalenten; zij ondergingen een zeer leerzame mediatraining van Marcella Mesker en Theo Bollerman.

Tijdens de lunch schoven een aantal ouders,coaches en IC-(st)ers aan, om daarna samen met de jeugd het middagprogramma van de Academie te volgen.

Daarin hield Martin Koek een uiterst interactieve presentatie over het omgaan met veranderingen.

Als je bijvoorbeeld op matchpoint voor een voor de tegenstander onhaalbare bal slaat, maar die wordt vervolgens uitgegeven komt het op de combinatie van acceptatie en flexibiliteit aan om in de 15 seconden die je hebt tot het volgende punt goed met deze ingrijpende “verandering” om te gaan.

Vervolgens was het de beurt aan Michiel Schapers, die met de jeugd besprak wat er komt kijken om de stap van het jeugd- naar profcircuit succesvol te kunnen maken.

Hij werd hierin bijgestaan door zijn 20-jarige Roemeense pupil Raluca Olaru, die op een voortreffelijke manier de vele op haar afgevuurde vragen wist te beantwoorden.

Aan het eind van de middag ging de afsluitende Academie-borrel vloeiend over in het welkomsdrankje voor de IC Clubdag.

Als zijn eigen grote surprise kwam Sinterklaas samen met Zwarte Piet plotseling binnenvallen.

De zeer van de tongriem gesneden Sinterklaas zette een hilarische performance neer waarbij alle 35 aanwezige IC-(st)ers en partners stuk voor stuk een “beurt” kregen.

Nog  na-grinnekend van de Spaanse “storm” werd vervolgens aan een voortreffelijk 3 gangen diner in het clubhuis van de Warmondse golfclub begonnen.

Aan het eind van het diner begon de adrenaline opnieuw te stromen toen via de tennisquiz van quizmaster Theo Bollerman, geassisteerd door de charmante Joost Wijnhoud, de fantastische tennisscheurkalender gewonnen kon worden.

Wie anders dan tenniskenner bij uitstek , Evert Schneider , sleepte dit kleinood in de wacht.

• IC Holland Award

De jury bestaande uit voorzitter Evert Schneider,Manon Bollegraf, Jacco Eltingh en Hendrik Jan Davids als vertegenwoordiger van de KNLTB was het er snel over eens dat er dit jaar een uitstekende kandidaat was om de Award aan uit te reiken: Thiemo de Bakker.

Thiemo won een aantal Challengers en behaalde een fantastische overwinning op de top-10 speler Gael Monfils in de Davis Cup-wedstrijd tegen Frankrijk.

Als gevolg van zijn prima prestaties drong hij tevens door in de top-100 van de ATP-ranking.

De prijs ontving Thiemo op 12 december tijdens de Dutch Masters in Rotterdam uit handen van Michiel Schapers.

Van de geplande evenementen in het afgelopen jaar werd de ontmoeting met de jeugd uitgesteld naar 2010 en kon de wedstrijd tegen de IC van Hongarije geen doorgang vinden omdat zij er niet in slaagden een team op de been te brengen.

• Toptennis

Het nieuwe KNLTB beleidsplan 2009-2013 “Passie voor Tennis” heeft aanleiding gegeven tot veel discussie daarover binnen het Bestuur.

Vervolgens hebben wij in een aantal gesprekken met de KNLTB onze vragen en kritiekpunten omtrent dit beleidsplan aan de orde gesteld, waarop wij niet altijd een bevredigend antwoord kregen.

Na een grondige interne voorbereiding onzerzijds, zal er binnenkort opnieuw een poging gedaan worden om meer respons voor onze gezichtspunten aangaande het toptennisbeleid binnen de KNLTB te bewerkstelligen.

Qua toptennis op de baan is verheugend vast te stellen, dat Thiemo de Bakker inmiddels tot de top-100 is doorgedrongen, Raemon Sluiter’s comeback nog steeds vordert en dat Robin Haase van een lange blessureperiode is hersteld.

Hoewel verwacht, maar desalniettemin erg jammer is de degradatie uit de wereldgroep van ons Davis Cup-team na de nederlaag tegen de sterke Fransen.

• Henk Timmer Stichting

Het doel van de stichting is het bevorderen van de (top)tennissport in Nederland in de breedste zin des woords.

In 2009 heeft de stichting financieel support gegeven aan het succesvolle Henk Timmer Wintercircuit, een reeks van indoor 1-toernooien met veel jeugdparticipatie.

Tenslotte wil ik graag Debbie van Motman heel hartelijk bedanken voor haar voortreffelijke, snelle en immer plezierige secretariële ondersteuning in 2009!

December 2009

Drs. H. Adama van Scheltema